Co znamená veřejná služba v oblasti sdělování veřejnosti?
Český rozhlas je národní kulturní instituce, která poskytuje službu veřejnosti tvorbou a šířením rozhlasových programů a dalšího multimediálního obsahu a doplňkových služeb na celém území České republiky a do zahraničí. Veřejnoprávní vysílání poskytované Českým rozhlasem slouží k naplňování kulturních a společenských potřeb společnosti.
Hlavní úkoly veřejné služby Českého rozhlasu zahrnují zejména poskytování objektivních, ověřených a vyvážených informací, které napomáhají svobodnému vytváření názorů. Dále rozvíjí právní povědomí obyvatel České republiky a nabízí pořady pro celou společnost tak, aby odrážely rozmanitost názorů a politických, náboženských, filozofických a uměleckých směrů. Cílem je podpora vzájemného porozumění, tolerance a soudržnosti ve společnosti.
Dalšími úkoly veřejné služby jsou rozvoj kulturní identity obyvatel, včetně národnostních a etnických menšin, a výroba a vysílání zpravodajských, publicistických, dokumentárních, uměleckých, dramatických, sportovních, zábavných a vzdělávacích pořadů, včetně programů pro děti a mládež.
Veřejnoprávní média v Evropské unii
Principy veřejné služby v oblasti sdělování veřejnosti vychází z mezinárodních dokumentů, zejména tzv. Amsterdamského protokolu připojeného ke Smlouvě o fungování EU. Důležitost systému tzv. duálního vysílání uvádí směrnice Evropské komise o audiovizuálních mediálních službách a z ní vycházející zákon o provozování rozhlasového a televizního vysílání. Ten stanoví, že vedle sebe existují provozovatelé vysílání tzv. ze zákona, tj. veřejnoprávní média, a provozovatelé vysílání s licencí, tzv. komerční média. Tyto předpisy jsou podpořeny řadou doporučení a deklarací Evropského parlamentu, Rady ministrů, a Rady Evropy. Soubor základních zákonů ČR, které se vztahují k Českému rozhlasu, naleznete přehledně zde.
Zákon o Českém rozhlase
Veřejná služba Českého rozhlasu je popsána v zákoně o Českém rozhlase i v Kodexu Českého rozhlasu a Český rozhlas její naplňování každoročně podrobně prokazuje prostřednictvím výročních zpráv o činnosti a hospodaření, které za účasti veřejnosti projednává Výbor pro mediální záležitosti (dříve volební výbor) a následně schvaluje Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR. Kontrolu rozhlasu ze zákona zajišťuje Rada Českého rozhlasu. Veřejná služba je tedy jasně definovaná a kontrolovaná.
Co znamená vyváženost a objektivita ve vysílání?
V české legislativě jsou pojmy „objektivita“ a „vyváženost“ zmíněny v zákoně č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a zákoně č. 484/1991 Sb., o Českém rozhlasu. Oba pojmy se týkají povinnosti veřejnoprávních médií poskytovat informace, které jsou nestranné, komplexní a vyvážené. Avšak ani v jednom z těchto zákonů nejsou objektivita a vyváženost detailně definovány.
Obecně lze říci, že vyváženost znamená zajištění rovnováhy v prezentaci různých názorů či témat, což odborníci měří podle toho, jak často se určité názory nebo témata v médiích objevují v porovnání s běžnými standardy nebo očekávanou reprezentací.
Podobně je v zákoně uveden i pojem „objektivita,“ která však také není přesně definována. Objektivita bývá odborníky spojována s hodnocením obsahu médií, v němž se sleduje například způsob vyjadřování nebo celkové chování moderátorů. Na rozdíl od vyváženosti, která se dá měřit kvantitativně, objektivita zahrnuje spíše hodnocení kvality a nestrannosti obsahu.
Oba zákony tedy kladou důraz na poskytování informací, které mají být nestranné a reprezentovat různé názory, ale nechávají prostor pro interpretaci, jak přesně se vyváženost a objektivita v praxi uplatňují. Tím je jejich hodnocení ponecháno na odborných analýzách a etických standardech provozovatelů médií.
Vysílá Český rozhlas pro všechny?
Český rozhlas dodržuje dlouhodobě zásadu, že je všude tam, kde jsou jeho posluchači. Můžete jej poslouchat prostřednictvím analogového vysílání FM/VKV a také digitálního terestrického vysílání v digitálním rádiu DAB+ a na doplňkových platformách DVB-T2 (v televizi), DVB-S2 (satelitu). V neposlední řadě se k programu Českého rozhlasu dostanete prostřednictvím online (IP) distribuce, kde na internetových stránkách, v mobilní aplikaci mujRozhlas a iROZHLAS, na sociálních sítích a ve třetích stranách můžete poslouchat rozhlas jak živě, tak zpětně, ze záznamu, tzv. on demand.
Programové portfolio má Český rozhlas rozmanité a sestavené tak, že oslovuje téměř všechny věkové a socioekonomické skupiny a rozmanité žánry. Stanice Českého rozhlasu a jeho digitální služby si každý týden naladí 2 980 000 posluchačů, což představuje 33 % populace. Český rozhlas je nejsilnějším rádiovým mediálním domem na trhu a Český rozhlas Radiožurnál je dlouhodobě nejposlouchanější stanicí v ČR.
Jak se vede Českému rozhlasu? Čísla si prohlédněte zde.
Český rozhlas je dlouhodobě nejdůvěryhodnějším médiem veřejné služby v České republice.
Z mezinárodních i domácích výzkumů důvěryhodnosti a spokojenosti lidé nejvíce Český rozhlas oceňují proto, že se na něj mohou spolehnout, a věří, že jeho zpravodajství přináší vždy objektivní, užitečné a praktické informace a je vysoce profesionální. Český rozhlas se stabilně umisťuje jako nejdůvěryhodnější médium v České republice v pravidelném výzkumu Reuters Institute Digital News Report. Z nedávného reprezentativního průzkumu na téma „Důvěryhodnost médií a postoje ke zpravodajství“ výzkumných agentur InsightLab a ResSOLUTION Group vyplývá, že dvě pětiny obyvatel mají jako zásadní či důležitý zdroj informací Český rozhlas, což je např. podobný podíl jako v případě komerčních TV. Výzkum také přináší velmi dobré hodnocení zpravodajství a publicistiky Českého rozhlasu, pro které jsou podle mínění české veřejnosti charakteristické srozumitelnost, profesionalita, užitečnost a objektivita.